Jednym z istotnych celów, które postawiliśmy sobie w Strategii 2018-2020, było umocnienie wizerunku branży kosmetycznej jako Championa Polskiej Gospodarki oraz profesjonalizacja komunikacji i zewnętrznej wewnętrznej prowadzonej przez naszą organizację.

Od 2019 roku działania te nabrały tempa. Zespół biura został powiększony o osoby z doświadczeniem w PR korporacyjnym, PA i komunikacji konsumenckiej. Prowadzą one proaktywne biuro prasowe, dbają o media relations związku, koordynują działania w mediach społecznościowych i materiały wewnętrzne, trafiające do wszystkich działów firm członkowskich.

Komunikacja zewnętrzna związku

W latach 2018 – 2020 zwiększyliśmy liczbę projektów komunikowanych opinii publicznej, usprawniliśmy współpracę z mediami i zaczęliśmy regularnie wykorzystywać siłę mediów społecznościowych w codziennej pracy biura.

Wydarzenia zewnętrzne - wzięliśmy udział w łącznie 25 konferencjach, seminariach, warsztatach, webinariach organizowanych przez podmioty zewnętrzne i udzieliliśmy 36 partonatów.

Media - rozpoczęliśmy komunikację z mediami pozabranżowymi - ekonomicznymi, gospodarczymi, opakowaniowymi i konsumenckimi – na szeroką skalę, regularnie informując o pracach i zaangażowaniu związku w różnorodne projekty.

Social media – od 2019 roku poszerzyliśmy liczbę związkowych kanałów w mediach społecznościowych. Rozpoczęliśmy działania na LinkedIn i zaktywizowaliśmy profil na Facebooku. W IV kwartale 2020 roku poczyniliśmy przygotowania do uruchomienia pierwszego związkowego kanału o charakterze konsumenckim - na Instagramie, pod szyldem Kosmopedii.

Najważniejsze osiągnięcia:

Regularna komunikacja z mediami biznesowymi, branżowymi i lifestylowymi

Aktywna komunikacja w social mediach – organiczne podwojenie liczby polubień na Facebooku, wystartowanie od zera profilu na LinkedIn i pozyskanie organicznie ponad 2600 obserwujących - liczby wciąż rosną!

Stworzenie pierwszej Grupy na LinkedIn Strategia Plastikowa i Kosmetyki

> 0
publikacji w mediach
0
obserwujących na Linkedin
0 mln
zasięg publikacji

Kosmopedia

Kosmopedia to niekomercyjny portal o składnikach kosmetyków i tematach związanych z produktami kosmetycznymi, który ponad 10 lat temu powstał z iniicjatywy i pod auspicjami Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Znajdują się w nim opisy kilku tysięcy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, właściwości oraz działania na skórę i organizm człowieka, powstałe na bazie aktualnej wiedzy naukowej i współpracy firm z branży kosmetycznej w Polsce i Europie.

W 2020 i 2021 roku portal przeszedł kapitalne zmiany.

Obecnie oprócz encyklopedii składników zawiera także sekcje „Fakty i Mity” oraz „O tym się mówi”, w których poruszane są bieżące kontrowersyjne i budzące emocje mediów i konsumentów tematy. Wszystkie treści pisane są przystępnym, przyjaznym dla konsumentów, liderów opinii i dziennikarzy językiem, na wzór artykułów w mediach. W przygotowaniu jest także aplikacja mobilna o tej samej nazwie, której premiera zaplanowana jest na 2021 rok.

Zmiany na Kosmopedii podyktowane były oczekiwaniami branży kosmetycznej, która wielokrotnie zgłaszała problemy z rosnącym brakiem zaufania do nauki, niedoinformowaniem i brakiem rzetelnej wiedzy u dziennikarzy i influencerów piszących o kosmetykach i szerzącymi się mitami konsumenckimi, które nie mają żadnego potwierdzenia w badaniach naukowych.

Największym wyzwaniem dla zespołu projektowego było dostosowanie dotychczasowych wysokoeksperckich treści pod user experience internautów. Warunkiem koniecznym stało się także dopasowanie portalu pod kątem mobile. W tym celu na przełomie 2019 i 2020 roku rozpoczęto szereg prac z zakresu IT, UX i UI Desing, Copywrithing. W opracowaniu contentu strony zaangażowany był cały zespół techniczno-legislacyjny związku, zespół członkowski, liczni zewnętrzni eksperci i delegowani z firm członkowskich przedstawiciele różnych zespołów.

Link do portalu >

Zmodernizowany serwis podzielony jest na 7 sekcji tematycznych:

Czym dziś jest portal Kosmopedia.org?

  • Nowoczesne narzędzie komunikacji z różnymi grupami odbiorców - portal KONSUMENCKI z rozbudowaną częścią dla PROFESJONALISTÓW,
  • Tłumacz informacji z języka nauki na język konsumenta,
  • Największa i najbardziej wyczerpująca baza składników kosmetycznych w Polsce,
  • Nowa, aktualizowana sekcja portalu „O tym się mówi” jako stały dialog z konsumentem,
  • Miejsce dla konsumentów poszukujących wiedzy o wpływie kosmetyków na środowisko.

Co można znaleźć w serwisie?

Fundacja Piękniejsze Życie

Fundacja Piękniejsze Życie jest polską edycją międzynarodowego projektu „Look Good, Feel Better”. Od 2006 roku regularnie organizuje bezpłatne warsztaty z pielęgnacji i makijażu dla pacjentek oddziałów onkologicznych.

Wolontariusze fundacji spotykają się z Paniami w trakcie leczenia i prezentują, jak dbać o skórę i ukryć niepożądane skutki terapii oraz przekazują uczestniczkom warsztatów wiedzę, porady i zestawy kosmetyków od sponsorów.

Współpraca ekspertek-wolontariuszek – na co dzień zawodowych kosmetyczek i makijażystek – oraz wsparcie finansowe i produktowe firm, to 2 kluczowe filary, które pozwalają od lat malować uśmiechy na twarzach chorych Polek. Zadbanie o delikatną, przesuszoną skórę pacjentek, rady, jak dbać o ciało, jak kredką odtworzyć brakujące brwi czy ukryć utratę rzęs, wybiegają poza codzienną rutynę pielęgnacyjną. W zdolnych rękach wolontariuszy kremy, kredki i szminki stają się kosmetykami do zadań specjalnych i pomagają przywrócić wiarę w siebie i moc kobiecości!

Fundacja działa w kilkunastu ośrodkach na terenie całej Polski.

W latach 2018-2019 ponad 3 000 pacjentek wzięło udział w warsztatach organizowanych przez Fundację Piękniejsze Życie. To piękne chwile wzruszeń i kobiecej energii, za które dziękujemy wszystkim wspierającym firmom. Branża kosmetyczna naprawdę pokazuje, jak pięknie pomagać!

Od 5 marca 2020 roku, w związku z pandemią COVID-19 i zakazem wstępu osób postronnych na oddziały szpitalne, fundacja nie mogła organizować spotkań z pacjentkami.

Wspierała natomiast pacjentki przesyłając do 24 oddziałów szpitalnych zestawy specjalnych materiałów: listy, poradniki i materiały edukacyjne ze wskazówkami, jak dbać o skórę w trakcie leczenia onkologicznego wraz z zestawami niezbędnych kosmetyków. W tym szczególnym, trudnym roku zmieniły się fundacyjne kuferki. Tym razem było w nich więcej produktów pielęgnacyjnych, niezbędnych na czas pobytu w szpitalach: żele pod prysznic, pasty i szczoteczki, płyny micelarne, kremy do twarzy, rąk i ciała. Działanie to było możliwe dzięki wielkiemu zaangażowaniu sponsorów i personelu medycznego szpitali.

Fundacja zrealizowała też cykl szkoleń on-line, w postaci filmów, tutoriali, szkoleń w aplikacji Zoom oraz tzw. pokaz „live” na profilu Fundacji Piękniejsze Życie na Facebooku. Filmy miały ponad 5 000 wyświetleń.

Związek gospodarzem panelu o mitach konsumenckich

W październiku 2018 roku zostaliśmy gospodarzem panelu poświęconego mitom konsumenckim podczas „Forum Branży Kosmetycznej 2018”.

Realizowaliśmy to działanie zgodnie z celem określonym w Strategii 2018-2020, tj. Wizerunek branży jako działającej etycznie: podnoszenie i promowanie standardów rzetelnej komunikacji produktów kosmetycznych, promowanie zasad Kodeksu Etyki Branży.

Uczestnikom zaproponowaliśmy program, w którym omówiliśmy rolę poszczególnych podmiotów w procesie tworzenia mitów. Panel odbył się z udziałem blogerki Srokao. Całość pozwoliła nam na dotarcie do innego audytorium – retailerzy, blogerzy.

Trust & reputation - działania ad hoc:

  • Obrona wizerunku branży w sytuacjach kryzysowych generowanych przez infuencerów, media i blogosferę (np. stanowisko przygotowane w reakcji na oczernianie firm członkowskich przez Kacpra Linczewskiego, znanego w sieci jako youtuber Sheitan, później Okiem Kosmetologa),
  • Obrona przed zarzutami o testowaniu kosmetyków i ich składników na zwierzętach i promowanie wiedzy na temat zakazu testowania na zwierzętach w Unii Europejskiej,
  • Obrona wizerunku firm eksportujących produkty kosmetyczne do Chin,
  • Prezentowanie branży jako etycznej i działającej na rzecz Global Animal Testing Ban.

Budowanie koalicji

Dobór odpowiednich partnerów do każdego projektu czy inicjatywy to ważny krok w planowaniu działań.

Rozbudowa koalicji partnerów i patronów zwiększa wiarygodność naszej organizacji, dodaje prestiżu inicjatywom, poszerza bazę naszych kontaktów i pozwala dotrzeć do nowych grup odbiorców z przekazami Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. W latach 2018-2020 współpracowaliśmy m.in. z:

Podsumowanie działań

Podsumowanie roku 2019:

Podsumowanie roku 2020: