Na przestrzeni 18 lat istnienia 2020 był rokiem bezprecedensowym – jednym z najtrudniejszych i najdziwniejszych.
Wymusił na organizacji całkowitą zmianę modelu działania, elastyczność i niebywałą odporność na zmiany w otoczeniu prawno-ekonomicznym. Stał się kolejnym chrztem bojowym dla związku. Udało się jednak zamknąć go, wzmacniając organizację dołączeniem kolejnych 26 firm.
Blanka Chmurzyńska-Brown
Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Właśnie serwis świadczony firmom członkowskim był przez okres pandemii motorem napędowym działań biura. Odpowiedź na pytania, lobbying na rzecz rozwiązań korzystnych dla firm, przygotowywanie wytycznych i przewodników, ułatwiających interpretację przepisów prawa – te inicjatywy miały uodpornić członków na niekorzystny wpływ COVID-19. Poniżej zebraliśmy najważniejsze projekty z naszego pandemicznego portfolio.
Wszystkie projekty
Biznes i handel
Od pierwszych restrykcji towarzyszyliśmy firmom członkowskim we wszystkich kwestiach wpływających na prowadzenie biznesu i aktywnie konsultowaliśmy z nimi kluczowe tematy.
Magdalena Turowska
Specjalista ds. techniczno-legislacyjnych
„Były wśród nich m.in. konsultacje dotyczące przewidywanych negatywnych skutków epidemii koronawirusa, pakietów propozycji najważniejszych działań osłonowych i wspierających dla firm w okresie kryzysu przygotowane przez Konfederację Lewiatan, uproszczonych rozwiązań prawno-podatkowych czy kolejnych wersji Tarcz Antykryzysowych. Stanęliśmy też przed wyzwaniem określenia dla Ministerstwa Rozwoju listy podmiotów kluczowych z sektora kosmetycznego czy wypracowania stanowiska wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Aktywów Państwowych w sprawie problemu interpretacyjnego, czy niektóre surowce kosmetyczne podlegają przepisom o rezerwach materiałowych.”
Definicje drogerii i powierzchni handlowej
Ważną cezurą w naszych działaniach stały się wprowadzone 20 marca ograniczenia w handlu, w tym zmiana definicji drogerii w nowym rozporządzeniu Ministerstwa Zdrowia.
Dzięki naszym rozmowom i współpracy m.in. z Polską Radą Centrów Handlowych, najemcy, handlujący w galeriach handlowych produktami kosmetycznymi, środkami higieny i czystości nie zostali objęci ograniczeniem działalności, a kosmetyczne handlowe i/lub usługowe wyspy zwolniono z obowiązku pracy podczas lockdownu. Było to całkowicie zgodne z rekomendacjami związku.
Ważna dla firm była także korzystna odpowiedź na naszą interpretację Ministerstwa Rozwoju w odpowiedzi na naszą interpretację definicji powierzchni handlowej w Ustawie z dnia 31 marca 2020 r. Pozwoliła ona przeciwdziałać naliczaniu czynszu lokalom usługowym (np. gabinetom kosmetycznym i salonom fryzjerskim) w galeriach handlowych.
Produkcja kosmetyków
Prowadziliśmy też szereg projektów ważnych z punktu widzenia produkcji kosmetyków.
Wraz z Konfederacją Lewiatan zgłosiliśmy poprawkę do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2020r.w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Efektem tego zniesiono nakaz zasłaniania ust i nosa w zakładach pracy i dopuszczono zdejmowanie podczas posiłków w zakładach pracy. Również z Konfederacją Lewiatan doprowadziliśmy do wprowadzenia poprawki senackiej włączającej numer PKD 47.75.Z do ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) i apelowaliśmy do komisji sejmowej o jej utrzymanie.
Przewodniki
- #TestujBezpiecznie – wytyczne bezpiecznego korzystania z testerów produktów kosmetycznych
- Przewodnik dla fabryk – wytyczne sektorowe dla funkcjonowania firm wytwarzających produkty kosmetyczne w trakcie epidemii COVID-19
Webinary
- Wpływ koronawirusa na sektor kosmetyczny i współpracę z firmami Państwa Środka – specjalny webinar REACH24 dla członków Związku
- Indywidualnego webinaru z ekspertami dot. tarczy antykryzysowej – kancelaria GESSEL
- Wszystko, co trzeba wiedzieć o Tarczy Antykryzysowej – Robert Lisicki, Konfederacja Lewiatan
- Nowa Perspektywa Ochrony Danych – jak dopasować procedury do nowych warunków funkcjonowania przedsiębiorstw? – RK RODO
- Poszukiwanie możliwości – jak myśleć o biznesie w nowych realiach? – Zuzanna Skalska
- E-commerce jako remedium na pandemię? Michał Szklarski – Head of Innovation w e-point SA
Badanie Branża Kosmetyczna vs Covid
Okres od marca 2020 r. był dla firm kosmetycznych trudnym i niezapowiedzianym egzaminem z COVID-u i wszystkich procesów oraz zjawisk z nim związanych.
Choć obserwowaliśmy, że branża kosmetyczna poradziła sobie z tym bezprecedensowym kryzysem lepiej niż wielu innych producentów dóbr szybko zbywalnych, nie mieliśmy pewności, czy przedsiębiorcom w Polsce starczy energii, środków, możliwości na przetrwanie kolejnych trudnych miesięcy. Aby sprawdzić, jak zmienne otoczenie prawne w Polsce i Europie, wysokie koszty zatrudnienia, zmieniające się przepisy podatkowe i inne czynniki wpływają na branżę, zainicjowaliśmy jedyne w Polsce badanie sektora.
Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW RESEARCH na podstawie zagadnień dostarczonych przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. I turę badania zrealizowano metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel w dniach 23.04-08.05.2020. W tej edycji przeanalizowano 102 ankiety przedsiębiorców z branży kosmetycznej. II tura badania Kosmetycznych.pl została zrealizowana w dniach 26.08-23.09.2020 w tej samej metodologii. Tym razem uzyskaliśmy 59 ankiet od przedsiębiorców z branży kosmetycznej.
Wyniki badania i wnioski z analizy dotyczącej tego, jak przedsiębiorcy z branży kosmetycznej radzą sobie w czasie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, komunikowaliśmy wewnątrz i na zewnątrz naszej organizacji przez wiele tygodni.
Więcej informacji na temat badania znajdą Państwo tutaj.
#BeautyWracaDoPracy
Konsultowaliśmy, wypracowaliśmy, a ostatecznie – staliśmy się współautorem wytycznych dla gabinetów kosmetycznych i salonów fryzjerskich.
dr inż. Justyna Żerańska
Regulatory affairs manager
„Wspólnie z MR, GIS i przedstawicielami branży beauty przygotowaliśmy rekomendacje, dzięki którym powrót do pracy fryzjerów, kosmetyczek był bezpieczny dla pracowników i klientów, a sposób wykonywania usług – dostosowany do warunków pandemii. Było to istotne z punktu widzenia branży kosmetycznej, z którą branża beauty jest organicznie związana. Ubraliśmy je w formę 2 dużych, praktycznych przewodników i 4 infografik.”
Efekty wizerunkowe dla związku
Żele wodno-alkoholowe
Alkohol
Produkcja kosmetyków antybakteryjnych na bazie etanolu przez pierwsze tygodnie pandemii ratowała wyniki sprzedaży firm z sektora. Jednak aż 60% firm borykało się z brakami alkoholu etylowego, a 62% dokuczały zakłócenia w łańcuchu logistycznym tego surowca. Musieliśmy podjąć odpowiednie działania, by ułatwić producentom działania.
Działania
W tym celu rozpoczęliśmy rozmowy z Ministerstwem Finansów, prezentując pod koniec marca 2020 roku mapę problemów dotyczących możliwości pozyskania etanolu, skażalników, ograniczeń wywozu. Następnie dla ministerstwa poprowadziliśmy konsultacje dotyczące uwolnienia alkoholu poprzez możliwość jego skażania in situ.
Systematycznie rozbudowywaliśmy też sieć kontaktów o inne ministerstwa (Rozwoju, Finansów i Zdrowia), instytucje (Krajowa Administracja Skarbowa) czy organizacje branżowe (Związek Gorzelni Polskich).
Stale prowadziliśmy monitoring dostępności etanolu i innych problemów firm członkowskich.
Efekty
Udało nam się doprowadzić do zwiększenia liczby decyzji o przyznaniu pozwolenia na skażanie alkoholu, rozpocząć prace z Ministerstwem Finansów nad wdrożeniem procedury skażania in situ i rozszerzyć obowiązującą, krajową listę skażalników częściowych alkoholu etylowego o mieszaninę alkoholu tert-butylowego 78 g i alkoholu izopropylowego 5 kg. W kwietniu i maju przeprowadziliśmy też 2 tematyczne webinaria dotyczące akcyzy i alkoholu.
Przewodniki
- Przewodnik techniczny Alkohol etylowy – procedury i obowiązki, zwolnienie z akcyzy
Webinary
- Produkcja z etanolem bez tajemnic! Akcyza, skażanie, zakup, import – kancelaria Szymon Parulski i wsp.
- „Wybuchowa” produkcja z etanolem – Co zrobić, by Twoja firma była ognioodporna? – TSE Polska.
Produkty biobójcze
Apteki
W 2020 roku walczyliśmy (znowu skutecznie!) o utrzymanie wizyt przedstawicieli handlowych w aptekach. 11 maja 2020 roku Naczelna Rada Aptekarska wydała stanowisko o zakazie odwiedzin przedstawicieli medycznych i handlowych w czasie epidemii COVID-19.
Ta decyzja mogłaby oznaczać znaczne utrudnienie działalności i producentów kosmetyków, i aptek – poprzez osłabienie sprzedaży w trudnym okresie lockdownu i kryzysu gospodarczego.
Działania
Podjęliśmy natychmiastowe rozmowy z Naczelną Radą Aptekarską, mając już doświadczenie w pracy nad wytycznymi dotyczącymi zasad bezpiecznego funkcjonowania branży beauty w czasie epidemii. I zaoferowaliśmy NRA nasze wsparcie – podzielenie się doświadczeniami, wspólną pracę również w przypadku standardów bezpieczeństwa dotyczących farmaceutów i innych pracowników aptek.
dr inż. Ewa Starzyk
Dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych
„Już 1 czerwca 2020 roku Naczelna Rada Aptekarska, organizacje zrzeszające apteki i sieci aptek oraz członkowie związku otrzymali od nas Wytyczne dla przedstawicieli handlowych w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce. Ten praktyczny przewodnik pozwolił utrzymać wizyty przedstawicieli handlowych i wsparcie sprzedaży w aptekach.”
Business Matching
Od marca do kwietnia 2020 roku, by ułatwić nawiązywanie kontaktów biznesowych, umożliwiających zdobycie trudno dostępnych surowców i opakowań oraz zbycie gotowych produktów antybakteryjnych (kosmetyków i środków biobójczych), uruchomiliśmy projekt #BusinessMatching.
Efekty
Efekty:
- informacje w 7 kolejnych newsletterach
- 52 odpowiedzi na zapytania firm członkowskich
- 34 przekazane kontakty
- 12 kontaktów do dostawców etanolu
- 5 kontaktów do dostawców zagęstników
- 6 kontaktów do dostawców opakowań
- 8 kontaktów do konsultantów wspierających w rejestracji produktów biobójczych w „szybkiej ścieżce”
- 3 kontakty do drukarni/dostawców etykiet
#KremDoZadańSpecjalnych
Pod koniec marca do działań kosmetycznego Sztabu Kryzysowego włączyła się Fundacja Piękniejsze Życie.
Stała się ona hubem ułatwiającym kontakty pomiędzy biznesem a instytucjami potrzebującymi pomocy (szpitale, ośrodki zdrowia i in.) – szczególnie dla tych firm członkowskich, które nie miały odpowiedniej sieci kontaktów i wcześniejszych doświadczeń w pracy z placówkami ochrony zdrowia.
Działania
W ramach akcji #KremDoZadanSpecjalnych rozpoczęliśmy rozpoznawanie potrzeb szpitali, znajdowaliśmy konkretne kontakty i zbieraliśmy prośby o konkretne rzeczy, w tym wirusobójcze środki do dezynfekcji powierzchni i sprzętu medycznego w płynie, żele antybakteryjne, kremy regenerująco-nawilżające do rąk, kremy nawilżające do twarzy, akcesoria do osłony twarzy (gogle, przyłbice), fartuchy, rękawiczki jednorazowe itp.Koordynatorem akcji #KremDoZadanSpecjalnych po stronie fundacji była Katarzyna Klatt – Koryszewska.
Efekty
Łącznie przez 50 dni do personelu medycznego z 32 placówek w 16 miastach trafiło 11 000 kremów i żeli antybakteryjnych (od 13 sponsorów) oraz 4 000 przyłbic ochronnych (od WestRock Polska). Udało się także nawiązać współpracę z portalem wspieramyszpitale.pl
Przewodniki
Opracowaliśmy i dystrybuowaliśmy wśród firm członkowskich następujące przewodniki.
Wiele z nich uzupełnione było dedykowanymi infografikami.
Tematy przewodników
#TestujBezpiecznie – wytyczne bezpiecznego korzystania z testerów produktów kosmetycznych
- Wytyczne dla przedstawicieli handlowych do odwiedzania aptek w czasie Covid – przyjęte przez NIA
- Przewodnik o oznakowaniu produktów biobójczych
- Przewodnik techniczny pozwalający rozgraniczyć produkty kosmetyczne o działaniu antybakteryjnym od produktów biobójczych do dezynfekcji
- Przewodnik techniczny Alkohol etylowy – procedury i obowiązki, zwolnienie z akcyzy
- Przewodnika po szybkiej ścieżce
- Jak bezpiecznie stosować kosmetyki w czasach epidemii Covid-19?
- Wytyczne – Bezpieczne gabinety kosmetyczne. Wracamy do pracy
- Wytyczne – Bezpieczne salony fryzjerskie. Wracamy do pracy
- Przewodnik dla fabryk – wytyczne sektorowe dla funkcjonowania firm wytwarzających produkty kosmetyczne w trakcie epidemii COVID-19
- INFOGRAFIKA – Kosmetyczne żele wodno-alkoholowe a Covid-19, Dokument Techniczny, ZAKAZY
Webinary #OdpornyBiznes
W kwietniu 2020 roku, niecały miesiąc od startu lockdownu rozpoczęliśmy cykl eksperckich spotkań online.
Przewidując nadchodzące wyzwania, chcieliśmy jak najszybciej zacząć przygotowywać naszą branżę na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości biznesowej, pokazać jak korzystać z dostępnych narzędzi i jak zmienić myślenie o prowadzeniu firm, by łatwiej odnaleźć się w erze „po koronawirusie”.
Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jak odpowiednio uodpornić sektor kosmetyczny na zmiany, które przed nami.
Spotkania dotyczyły różnorodnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw – od kwestii prawnych i podatkowych, przez techniczne i handlowe, aż po strategiczne.
Tematy spotkań
- Wpływ koronawirusa na sektor kosmetyczny i współpracę z firmami Państwa Środka – partner: REACH24,
- Indywidualnego spotkanie z ekspertami dot. tarczy antykryzysowej – partner: Kancelaria GESSEL,
- Produkcja z etanolem bez tajemnic! Akcyza, skażanie, zakup, import – partner: Kancelaria Szymon Parulski i wsp.,
- Wszystko, co trzeba wiedzieć o Tarczy Antykryzysowej – partner: Konfederacja Lewiatan
- „Wybuchowa” produkcja z etanolem – co zrobić, by Twoja firma była ognioodporna? – partner: TSE Polska,
- Nowa Perspektywa Ochrony Danych – jak dopasować procedury do nowych warunków funkcjonowania przedsiębiorstw? – partner: RK RODO,
- Poszukiwanie możliwości – jak myśleć o biznesie w nowych realiach? – ekspert: Zuzanna Skalska, 360 services,
- Produkty do dezynfekcji – klasyfikacja, oznakowanie i transport – partner: THETA Doradztwo Techniczne,
- Proponowane ograniczenie ECHA dotyczące mikroplastików – wszystko, co musisz wiedzieć – partner: Cosmetics Europe, ekspert: John Chave,
- 23% czy 8% a może 0% VAT – czyli jak rozwikłać nową matrycę stawek VAT? – partner: kancelaria Szymon Parulski i wsp.,
- E-commerce jako remedium na pandemię? – partner: e-point SA, ekspert: Michał Szklarski,
- Nowe wytyczne dla żeli wodno-alkoholowych – partner: kancelaria KRK, ekspert: Michał Tracz.
Komunikacja/Media
Proaktywna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna wspierała wszystkie działania i inicjatywy związku, od pierwszych restrykcji ogłoszonych w Polsce.
Osoby odpowiedzialne w związku za PR uczestniczyły w planowaniu działań, stworzyły 20 specjalnych newsletterów w języku polskim i angielskim, nadzorowały przebieg naszego badania branży, redagowały treści przewodników technicznych, kluczowych pism i apeli, odpowiadały na pytania dziennikarzy, zajmowały się aktualizacją strony internetowej kosmetyczni.pl i naszych profili w social mediach.